JESUS - EN RESA GENOM HANS LIV

Inbunden
Svenska
03-11-2015
95 Kr
Slut på förlag
ISBN
978-91-7387-438-0

James Martin, jesuitpräst och författare till Söka och finna Gud i allt, bjuder oss med för att uppleva berättelsen om Jesus i evangelierna på ett fullständigt nytt, levande och spännande sätt - och ger läsaren en djupare förståelse av Jesus.

More info

Tanken med den här boken är att alla ska kunna läsa den - både de som just har börjat tänka på Jesus och de som tycker att de har god kännedom om ämnet. Den riktar sig till alla som vill veta något om Jesus, de som har en djupt tro och de som inte har någon tro alls. Men min egen utgångspunkt är att jag är kristen, och jag kommer inte att vara blyg för att tala om min tro. Slutligen kommer jag inte att förutsätta att du har gedigna förkunskaper om evangelierna eller om Jesus liv, men jag tänker förutsätta att du snabbt kan anpassa takten och 'följa mig', för att citera Jesus...

Jag vill att du ska få möta den Jesus som du kanske redan känner, men på ett nytt sätt. Eller så kanske du inte vet så mycket om Jesus, och då vill jag presentera honom för dig. Framför allt vill jag presentera dig för den Jesus som jag känner och älskar, han som står i centrum för mitt liv.

Att lära känna Jesus har varit en pilgrimsresa.

James Martin i förordet

James Martin, jesuitpräst och författare till Söka och finna Gud i allt, bjuder oss med för att uppleva berättelsen om Jesus i evangelierna på ett fullständigt nytt, levande och spännande sätt - och ger läsaren en djupare förståelse av Jesus.

Martin färdas genom evangeliet steg för steg och belyser inte bara de bekanta avsnitten utan även Jesus "dolda år". Detta är ett modigt återberättande av Jesus liv, trogen mot den kristna traditionen samtidigt som den begrundar de delar av skildringen som ofta har gåtts förbi.

Martin kombinerar reseskildring, Jesusbiografi och andlig vägledning i ett och samma grepp. Han återskapar Galileen och Judeen i det första århundradet och får oss in i Jesus liv och avslöjar hur denna man talar också till oss i dag.

Jesus - en resa genom hans liv är en inbjudan att lära känna Jesus så som James Martin har lärt känna honom: som Messias och Frälsare - men också som broder och vän.

"Behöver vi egentligen ännu en bok om Jesus? Om det är denna bok vi pratar om så är svaret ja. James Martins grepp är unikt och originellt och kommer fånga läsaren och ge en glimt av mannen från Nasaret som man inte får någon annanstans. Han kombinerar tre 'källor': de bibliska berättelserna, sitt eget ignatianskt tränade böneliv och ett iakttagande öga när han besöker de platser där Jesus levde, undervisade och dog. Slutresultatet blir en bild av Jesus i fulla konturer som man inte hittar någon annanstans. Oberoende av hur mycket eller lite man redan vet om Jesus, den här boken är ovärderlig."
Harvey Cox, Professor of Divinity vid Harvard Divinity School

James Martin är jesuitpräst, kulturredaktör för magasinet America och författare till flera böcker. Han är även en ofta anlitad mediekommentator och har medverkat i olika sammanhang som The Colbert ReportNew York Times och Wall Street Journal.

Hans bok My life with the Saints blev utsedd av Publishers Weekly som en av 2006 års bästa böcker. Libris förlag har utgett hans första bok på svenska Söka och finna Gud i allt och den har blivit mycket uppskattad.
More Information
BandtypInbunden
FörfattareMARTIN, JAMES
FörlagVERITAS FÖRLAG
Utgiven3 nov. 2015
More Information
SpråkSvenska
VarugruppNya testamentet
Write Your Own Review
Du recenserar:JESUS - EN RESA GENOM HANS LIV
Undrar du något om denna produkt?
Ställ din fråga nedan, vi återkommer så fort som möjligt.